Väntar på bussen

Nu väntar man på bussen då, efter en ganska lång pluggdag. Men jag hann åtminstone med mycket :) jag har bland annat skrivit lite om kvinnans roll i kristendomen, den rollen är inte så stor.

Kristendomen utgår ju ifrån Bibeln, som jag anser vara högst kvinnofientlig. Det börjar med skapelseberättelsen. Kvinnan skapas utav mannen (Adam och Eva, i den ordningen) och är därför underordnad honom. Eller ännu längre tillbaka; vem var det som sa att Gud är en han??

Men det är ju så tydligen, och jag håller nog med. DÄRFÖR ATT om Gud hade varit en kvinna hade han inte gjort oss tjejer svagare fysiskt, gett oss sämre andningskapacitet osv.

Men tillbaka till storyn. Nästan alla personer i biblen är män. (alla om man inte är insatt, för man pratar aldrig om en kvinnlig figur i vardagen) Abraham, Isak, Moses, Ismael, Paulus, Herodes, Hosea. Den enda kvinnan förutom Jesus mamma Maria som ja kan komma att tänka på är Rut. Och vem fan är Rut tänker ni. Just det, det var ju det jag sa. De kvinnliga personerna är i det närmsta obefintliga och osynliga.

Jesus då, HAN kunde ju verkligen ha ändrat på trenden. Han kunde ha tagit med några kvinnliga lärljungar av alla 12. Men NEJ, inte ens det.

Sånt där trams blir jag så arg på.

Det är ju helt fucked up.

Peace


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din åsikt:

Trackback
RSS 2.0