Det gör lite ont i hjärtat...

... när mina små tjejkusiner alltid får dockor och barnvagnar och rosa små kläder i födelsedagspresent. Medan mina brorsor bara fick coola spiongrejer och andra tuffa grejer när de var små. Feminist som jag är så påstår jag att det är uppfostran som skapar kön. Om vi uppfostrade små killar och små tjejer lika, så skulle skillnaden mellan könen inte vara så stor. Nästan obefintlig.

Men när vi tvingar in tjejer och killar i könsroller från att de är ett år gamla, så lär de ju sig att det är så det ska vara. Killar ska vara tuffa och gilla att brottas, leka krig och klättra i träd. Medan små tjejer ska vara inne och leka med dockor, vara mamma och gå omkring med en barnvagn och laga mat. Och det är det som är så himla fel. 

Jag känner att jag kanske inte ska lägga mig i andras föräldraskap, 16 år som jag är. Jag tror inte att de skulle lyssna så mycket. Men om jag någon gång skulle få ett barn, så ska jag fanimej göra allt jag kan för att barnet ska förbli opåverkat av könsroller så länge som möjligt.

Magnus Betnér snackar mer om detta:

 
Han är Sveriges bästa komiker enligt mej! :D Och han är feminist, i detta klipp snackar om ungefär det som jag skrev om här ovanför. CHECK IT OUT

pEaCe

Kommentarer
Postat av: Alida

du har en asbra poäng i din text, jag säger detsamma faktiskt!

jag är uppfostrad som både och eller vad man ska säga, jag lekte med pistoler, klättrade, lekte med dockor, bilar, ville inte va lucia, jag ville va pepparkaksgubbe eller stjärngosse. när jag var liten vill jag bli bondgårdsgubbe & inte bondgårdsgumma haha

CAREFACE, men ändå :D

2011-10-02 @ 23:26:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din åsikt:

Trackback
RSS 2.0