6000 flickor...

...varje dag könsstympas. sex tusen flickor blir omskurna varje dag. kan ni tänka er?

och det är inte så som med judiska pojkar. dom får bedövning och det görs proffesionellt.

det finns kvinnor som har som yrke att skära bort små flickors könsorgan. flickorna är unga, dom är inte ens i puberteten när ingreppet görs. dom blir omskurna med smutsiga rakblad, och sedan ihopsydda med taggar från träd. det finns ingen bedövning mitt ute i öknen. sex tusen om dagen.

om flickorna inte omskärs, anses dom som orena. då vill ingen ha med henne att göra. därför fortsätter traditionen fastän att många länder officiellt har förbjudit kvinnlig könsstympning. sex tusen om dagen.

sex tusen om dagen. jag får ont i hjärtat. och jag måste göra vad jag kan för att stoppa det. VI måste göra vad vi kan för att stoppa det.  

har ni hört talas om Waris Dirie? hon är FN-ambassadör för mänskliga rättigheter med uppgiften att bilda världsopinion mot just denna grymma tradition. hon är också toppmodell. hon blev själv utsatt. det kan man läsa i hennes bok, "en blomma i Afrikas öken". läs den.


här är Waris Dirie t.h. tillsammans med Liya Kebede som spelar henne i filmen om Waris.

peace

Kommentarer
Postat av: emele

Nej, herregud vad hemskt! :O Vi MÅSTE förhindra att det fortsätter !

2011-11-02 @ 17:01:43
URL: http://www.emelieeconstant.bloggplatsen.se
Postat av: Ruvejda

det är hemskt, uuuusch. Jag vill så gärna förändra världen!

2011-11-06 @ 01:13:59
URL: http://jetaaaime.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din åsikt:

Trackback
RSS 2.0