Det är ju kul det där..

Med hur vi i Sverige lyckas klanka ner på andra traditioner och kulturer bara för att de strider emot våra. Jag fick en snilleblixt i matsalen idag när jag tittade mej omkring. Hm, nu fick jag lustiga bilder i huvudet som inkluderar en blixt, en matsal och mitt huvud. :bigeyes:

Iallafall. Tex när man läser om islam i skolan. (Innan jag går vidare vill jag bara säga att jag inte alls har något emot islam, även om vissa traditioner som finns i muslimska länder - men inte har särskilt mycket att göra med islam eller Koranen - tycks för mej lite konstiga.) Dåså, back to the fråga. Man läser att kvinnor och män är så uppdelade. Och så visar de en bild på ett klassrum i något muslimskt land där männen och kvinnorna är åtskilda. Man tänker: "nej, men så kan det ju inte vara! :O "

Men tänk efter nu. Hur ser det ut i våra klassrum, eller matsalar? Likadant. Vi kanske inte har en vägg som skiljer oss åt, men nog sitter tjejer bredvid tjejer och killar bredvid killar. Kanske inte om alla har känt varandra i flera års tid. Men i min klass som har gått ihop en månad, så sitter killarna på en rad, överallt. Det sker helt spontant.

Och så klagar vi på att andra kulturer är konstiga. När vår egen är skitkonstig. Och kvinnoförnedrande ganska ofta.
Det är ju lustigt. Genus/könsroller kallas det.

peace

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din åsikt:

Trackback
RSS 2.0